Een kwaliteitsdefect van een diergeneesmiddel dat in de handel is, kan dusdanige gevolgen hebben voor de werkzaamheid van het diergeneesmiddel of de volksgezondheid dat een terugroepactie (recall) nodig is.

Heeft u een kwaliteitsdefect geconstateerd bij een diergeneesmiddel? Dan moet u dit melden. Meer hierover leest u op de pagina Productdefect melden.

Meldingen van productdefecten komen bij het Bureau Diergeneesmiddelen binnen via de fabrikant of handelsvergunninghouder. Er kunnen ook meldingen over productdefecten van buitenlandse autoriteiten ontvangen worden via een Rapid Alert Notification (RAN). Via een RAN informeren EU lidstaten elkaar over geconstateerde defecten bij diergeneesmiddelen die mogelijk in meerdere landen in Europa op de markt zijn.

Of een terugroepactie noodzakelijk is, hangt af van de classificatie van het risico. De classificatie bepaalt of de recall plaatsvindt op het niveau van de groothandel, dierenarts/kleinhandel, of op eindgebruikersniveau. Vaak is na een melding geen recall nodig. Als dit wel nodig is dan stemt de houder van de handelsvergunning of de fabrikant van het diergeneesmiddel, de te nemen maatregelen af met het Bureau Diergeneesmiddelen via TaskforceGXP@cbg-meb.nl, tel: 088 224 8040 of 088 224 8569.