Kansen voor morgen: het CBG-jaarverslag over 2023

Medicijnautoriteit CBG publiceert vandaag het jaarverslag over 2023. Een jubileumjaar waarin de organisatie 60 jaar bestond. Toch stond 2023 niet in het teken van terugblikken, maar van vooruitkijken. Naar veranderingen in het medicijnlandschap die ook hun impact gaan hebben op het CBG.

De CBG Collegedag 2023 had als thema ‘Omgeving in beweging’. Dat is niet voor niets, aldus secretaris/directeur Paula Loekemeijer. “In 2023 zijn we gestart met de voorbereidingen van de voorgestelde nieuwe Europese wetgeving voor geneesmiddelen voor mensen. Nieuwe wetgeving die beslist een impact gaat hebben op onze werkzaamheden en onze werkdruk. Om daarin mee te bewegen, maken we intern ook stappen. Bijvoorbeeld in de manier waarop we met onze informatie omgaan. Zo zijn we in 2023 gestart met een groot project om ons dossiersysteem voor geneesmiddelenbeoordeling te vervangen. Dat moet ons toekomstbestendiger maken.”

Nieuwe wetgeving is zeker niet de enige drijfveer voor veranderingen. “We zien veel veranderingen in het medicijnlandschap. Bijvoorbeeld de snelle ontwikkelingen rond medicijnen tegen kanker en andere nieuwe behandelmethoden voor steeds specifiekere, kleinere patiëntengroepen”, aldus Collegevoorzitter Ton de Boer. “En ook de andere kant: het complexe, brede probleem van medicijntekorten waar patiënten, apothekers én artsen veel last van hebben.”

Het zijn een paar van de ontwikkelingen die impact hebben gehad op het jaar 2023 van het CBG. Ontwikkelingen die veel werk met zich meebrengen, maar wel kansen voor morgen bieden.

Meer lezen? Lees hier het volledige jaarverslag over 2023.

Vergroot afbeelding